Vil du bidra til å gjøre Norge mer forbrukervennlig?
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Informasjon om stillingen:
Stillingstype: Fast
Arbeidssted: Oslo
Søknadsfrist: 24. mars
Om arbeidsgiver
Forbrukerrådet er en synlig, tydelig og uavhengig interessepolitisk aktør som ivaretar forbrukeres rettigheter og perspektiv, og styrker deres muligheter til å utøve forbrukermakt. Vi mener at digital utvikling og bærekraft skaper endringer og nye utfordringer for forbrukere. Vi jobber derfor for at forbrukeres stilling må sikres og styrkes, og økt sårbarhet unngås.
Forbrukerrådet skal bidra til å gjøre Norge mer forbrukervennlig. For å få til det er kommunikasjon, synlighet og troverdighet avgjørende.
Vi ansetter nå en kommunikasjonssjef som har det sentrale ansvaret for dette. Kommunikasjonssjefen skal lede kommunikasjonsenheten, som i dag har sju ansatte.
Hvis du har evne til å bruke kommunikasjon som et strategisk og operativt verktøy, bør du lese videre. Vi ser etter en person som har erfaring fra å jobbe med media, enten fra innsiden eller utsiden av redaksjonene, og vet hvordan et budskap kan formidles for å flytte makt. Dette er en mulighet hvor du kan bruke både politisk teft og engasjement for forbrukeren.
Hovedansvaret i rollen er å lede Forbrukerrådets kommunikasjonsfaglige arbeid. Dette omfatter blant annet:
leder for kommunikasjonsenheten
Bidra til å nå Forbrukerrådets mål med effektivt kommunikasjonsarbeid
Sikre synlighet for Forbrukerrådet i media samt våre egne nyhetsflater og sosiale medier
Lede arbeidet med budskapsutforming, medietrening og evaluering
Utarbeide og iverksette kommunikasjonsstrategi og -planer
Videreutvikle et allerede sterkt kommunikasjonsmiljø i Forbrukerrådet
Når vi vurderer kandidater ser vi etter følgende:
Rollen er krevende. Vi tror det er nødvendig med minst fem års erfaring fra kommunikasjonsarbeid for å lykkes. I tillegg vil det være en fordel med erfaring fra media.
Siden rollen har lederansvar vil det være relevant å vise frem ledererfaring
Rett kandidat bør kunne vise en forståelse for interessepolitisk kommunikasjon
Vi tror at evne til å være løsningsorientert er viktig
Jobben stiller krav til analytiske evner
Du vil jobbe med mange ulike mennesker, så gode samarbeidsevner er sentralt for å lykkes
Det vil til tider være et høyt medietrykk og stor arbeidsbelastning, så det er relevant å vise en evne til å håndtere dette
Høyere relevant utdanning. Erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
Forbrukerrådet tilbyr en sentral stilling i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. Hos oss får du anledning til å arbeide i et meget kompetent og engasjert fagmiljø. Du vil få mulighet til å påvirke utviklingen av Forbrukerrådet, og til personlig og faglig utvikling. Vi tilbyr medlemskap i Statens pensjonskasse, sommertid/vintertid, fleksibel arbeidstid, sentrale og moderne lokaler i Oslo sentrum med nærhet til alle kollektivtilbud.
Stillingen er fast og lønnes som underdirektør med en årslønn på kr. 800 000 – 900 000 avhengig av kvalifikasjoner. Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Kontaktinformasjon:
Spørsmål om stillingen rettes til:
rekrutteringsrådgiver Bård Idås, 950 44 483
avdelingsdirektør Fredrik Färber, 909 96 260.
Inkludering
Forbrukerrådet jobber for alle forbrukere i Norge, og ønsker derfor at våre ansatte skal representere mangfoldet i befolkningen. Vi deltar i regjeringens inkluderingsdugnad og ønsker søknad også fra deg som har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en om du fyller kvalifikasjonskravene i stillingen. Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en kan brukes til registreringsformål.
Generelt
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli gjort offentlig, selv om søkeren ber om å bli anonymisert på den offentlige søkerlisten. For å ivareta vårt samfunnsansvar og bidra til å bekjempe Covid-19, følger Forbrukerrådet til enhver tid de nasjonale helsemyndigheters råd. Vi vil derfor i hovedsak gjennomføre digitale intervjuer inntil videre.