Stiftelsen Norsk Folkemuseum søker presse- og kommunikasjonsrådgiver
Har du lyst til å være med å synliggjøre museene i Stiftelsen Norsk Folkemuseum for et større publikum?
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Informasjon om stillingen:
Stillingstype: Fast
Arbeidssted: Oslo
Søknadsfrist: 05. november
Om arbeidsgiver
Stiftelsen Norsk Folkemuseum består av seks unike museum og arenaer i Oslo og på Eidsvoll. Stiftelsen omfatter Norsk Folkemuseum, Bygdø Kongsgård, Ibsen museum og teater, Bogstad Gård, Norsk Maritimt Museum og Eidsvoll 1814. Virksomheten er organisert med felles fagavdelinger for konservering, dokumentasjon, kommunikasjon- og marked samt økonomi- og administrasjon.
Kommunikasjons- og markedsavdelingen er en nyetablert avdeling med ansvar på tvers av de 6 museene. I avdelingen ligger ansvar for markeds- og kommunikasjonsstrategi, innsikt og analyse, markedsføring i egne, betalte og fortjente kanaler, publikumsinformasjon, sponsorsamarbeid og informasjons/presseansvar.
Vi søker en ny presse- og kommunikasjonsrådgiver, som vil få ansvaret for å skape interesse for og omtale av alle deler av museenes virksomhet og aktiviteter. Du vil også bidra til å løfte kulturpolitiske saker i tett samarbeid med toppledelsen.
Som presse- og kommunikasjonsrådgiver må du kunne jobbe både strategisk og operativt med presse- og mediehåndtering. Du må tåle et høyt arbeidstempo, og kunne utvikle et godt og relevant kontaktnett. Stillingen går inn i den nyetablerte kommunikasjons- og markedsavdelingen, med ansvar på tvers av de 6 museene, og du vil jobbe tett sammen med de enkelte museene og resten av kommunikasjonsavdelingen
Ansvarsområder:
Strategisk presse- og kommunikasjonsarbeid
Løpende pressekontakt og mediehåndtering
Utvikling og produksjon av kommunikasjonsmateriell på alle plattformer
Oppfølging av medieovervåkning og analyse
Rådgi og støtte ledelsen på relevante saker
Kvalifikasjoner:
Relevant høyere utdanning innen journalistikk, kommunikasjon e.l.
Erfaring fra journalistikk eller kommunikasjonsarbeid, gjerne fra tilsvarende virksomhet
Kunnskap om og interesse for politikk og samfunnsutvikling
Erfaring med digitale plattformer og -kanaler er en forutsetning
Sikker språkføring, både skriftlig og muntlig, og gjerne på flere språk
Personlige egenskaper:
Du trives med å arbeide selvstendig med nye initiativ, og er god til å planlegge framover. Du er utadvendt, og har gode samarbeidsevner både internt og eksternt. Ikke minst har du lyst til å være en bidragsyter til å utvikle både avdelingen og hele stiftelsen.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi kan tilby:
Vi kan tilby et sosialt og godt arbeidsmiljø med engasjerte kollegaer. Du får være med på en spennende utvikling av den nyetablerte avdelingen, hvor du i stor grad kan bidra til å forme egen stilling. Arbeidssted vil være på Norsk Folkemuseum på Bygdøy, men du må regne med jevnlig arbeid ved de andre enhetene, og ha stor utadrettet kontakt.
Stiftelsen Norsk Folkemuseum legger vekt på mangfold, og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
For stillingen gjelder lønn etter avtale, og 6 måneders prøvetid. Fra lønnen trekkes 2 % til Statens Pensjonskasse.
Kontaktinformasjon:
Nina Refseth, direktør, tlf: 416 00 701
Cathrine Øiom, kommunikasjons- og markedssjef, tlf: 932 58 629