STILLING LEDIG:

to kvinner på cafe som snakker sammen

Skatteetaten søker pressesjef

Det vi jobber med berører hele befolkningen - vil du lede pressearbeidet vårt?

Informasjon om stillingen:

Stillingstype: Fast

Arbeidssted: Oslo

Søknadsfrist: 27. mars

Om arbeidsgiver

logo skatteetaten

Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no

Som leder for presseteamet i Skatteetaten får du en nøkkelrolle tett på toppledelsen i en virksomhet med et samfunnsoppdrag som berører hele befolkningen. Noe av det som gjør denne rollen spesielt interessant, er sakene vi jobber med: vi snakker skattemelding, Folkeregisteret, store digitaliseringsprosjekter på tvers av etater og tiltak mot arbeidslivskriminalitet – for å nevne noe. Vår nye leder får altså ansvar for mediehåndteringen av saker som er særs komplekse, i et landsdekkende og (om vi får si det selv) fantastisk godt kommunikasjonsmiljø. Denne muligheten vil du vel ikke gå glipp av?

Hva går jobben ut på?

Som leder av presseteamet må du være en spillende trener, som både har personalansvar for fire dyktige medarbeidere og som selv håndterer konkrete saker. Teamet har ansvar for å koordinere alle pressehenvendelser i hele Skatteetaten, planlegge kommunikasjonstiltak som debattmøter og andre arrangementer. Vi har i tillegg flinke pressekontakter i hele landet i våre ulike divisjoner, og du får faglig ansvar for og vil jobbe tett sammen med dem og resten av kommunikasjonsledergjengen.

Ditt viktigste ansvarsområde blir å bidra til at vi bruker kommunikasjon som virkemiddel for å oppnå Skatteetatens mål og sette våre prioriterte temaer på agendaen. Dette betyr å identifisere, prioritere og gjennomføre nødvendige kommunikasjonstiltak, og videreutvikle retningslinjer på presseområdet. Du skal styre og koordinere etatens pressehåndtering, og vil også være vår fremste kommunikasjonsleder i det operative avviks- og krisearbeidet.

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

For å lykkes i rollen må du ha høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå, for eksempel som medieviter, samfunnsviter eller journalist. Du må ha solid relevant erfaring, aller helst både fra pressen og fra pressehåndtering, og helst også ledererfaring. Det er nødvendig med god samfunnsforståelse, slik at du kan gjøre gode, strategiske vurderinger i kompliserte og komplekse saker med stor betydning i samfunnet. Det vil være en fordel om du har erfaring fra en kompleks organisasjon.

Hva ser vi etter hos deg?

Vi vil ha en leder som bidrar til å videreutvikle vårt proffe og gode kommunikasjonsmiljø, og som rett og slett gjør at de flinke folka våre fortsatt digger jobben sin. Vi jobber tett sammen og bruker så mye tid med hverandre at det er viktig for oss at vi har det bra på jobb, og det får vi til blant annet ved å ha det gøy sammen både på og utenom jobb. Arbeidsmiljøet vårt er preget av stor tillit og trygghet, og vi hjelper hverandre og deler. Vi er med andre ord et godt lag, som altså ønsker oss en til på laget. Vi håper du vil lede med tillit og gi stor frihet, samtidig som du setter retning og legger til rette for nytenking.

Vår nye leder må i tillegg ha høy arbeidskapasitet og være god til å takle stressede situasjoner med til tider veldig høyt leveransepress. Det er travle dager hos oss, noe som gjør at du må være effektiv og fleksibel, og til enhver tid forstå nivået du skal levere på. Du må ha særdeles gode språk- og skriveferdigheter, samt forståelse for målgrupper og budskapsutforming og –formidling i ulike kanaler.

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag.

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. Les mer på spk.no.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt som seksjonssjef, med en årslønn mellom 900 000 og 1 100 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte kandidater kan vi vurdere å gi noe høyere lønn enn dette.

Kontaktinformasjon

Synes du dette virker spennende eller er det noe du lurer på etter å ha lest denne annonsen? Trenger du mer informasjon om stillingen eller om oss? Da er det bare å ringe kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum på telefon 920 68 751 - jeg gleder meg til å prate med deg!

Verdt å merke seg før du søker

Vi er mer opptatt av hva du kan, dine erfaringer og kompetanse enn hvor flink du er til å skrive en jobbsøknad. Derfor ber vi deg om å levere en god og beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort og oppnådd som gjør deg kvalifisert for stillingen du søker på. Du trenger altså ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev.

Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe hos oss. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Det betyr at du får ringe noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.

Vi er på jobb for alle og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å be om å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker det, og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.

SØK HER

Powered by Labrador CMS