Pressens hus er samlingssted for kunnskap og debatt om journalistikk og medier. Tilbudet vårt er åpent og tilgjengelig for publikum, mediefolk og beslutningstakere i hele landet. Følgende organisasjoner holder til på Pressens hus: NTB, Norsk Presseforbund, SKUP, Faktisk.no, Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Norsk Journalistlag (NJ), Landslaget for lokalaviser (LLA), Fagpressen, Norsk Lokalradioforbund og Institutt for journalistikk (IJ).
Om rekrutteringsbyrået:
FRAM er spesialister på rekruttering av ledere og fagspesialister innen media, kommunikasjon, samfunnsliv. FRAM ble etablert i 2023 av Bård Idås og Ann Mari Nygjerde. Begge er erfarne rekrutteringsrådgivere med bakgrunn fra ledelse og journalistikk. I tillegg til komplette rekrutteringsprosesser, leverer FRAM rådgivningstjenester. Vi hjelper folk og organisasjoner som ønsker positiv endring FRAM.
Pressens hus samler noen av mediebransjens mest vitale aktører og har som mål å bli den viktigste arenaen for store og små mediearrangementer i Norge. Nå søker huset en ny daglig leder som skal legge til rette for at huset yrer av liv med frokostmøter, kveldsdebatter, kurs, pressekonferanser, sosiale sammenkomster - og mye mer. Er det deg?
I en spennende rolle midt i norsk mediebransje får du ansvar for å utvikle Pressens hus til en storstue for journalister, mediefolk, lesere og seere, bedrifter, organisasjoner og andre samfunnsinteresserte.
11 medieorganisasjoner og over 200 mediefolk har sin arbeidsplass i Pressens hus, som er et nytt og arkitekturpris-belønnet bygg midt i Oslo sentrum. Vi har et felles mål om å fylle huset med arrangementer, debatter, foredrag, kurs og sosiale sammenkomster. Visjonen er at huset skal bidra til å styrke journalistikkens rolle i samfunnet.
Pressens hus har vunnet en rekke arkitektpriser siden åpningen i 2021 og er et bygg med stort potensiale. Huset har to scener, møterom, kursfasiliteter, podkast- og fotostudio, bar og restauranten Prensa.
Daglig leders hovedoppgaver er å tilrettelegge for flere typer aktiviteter. Innhold og eventer, utleie og bransjearrangementer, samt sørge for at fasilitetene er enkle å bruke for husets beboere og eksterne aktører. Daglig leder vil ha en koordinerende rolle for de 11 organisasjonene på huset, som selv står bak en rekke arrangementer.
Rollen krever at man er operativ og «hands on» i det daglige, samtidig som man har det overordnede ansvaret og vil jobbe strategisk med å utvikle huset. Pressens hus er fortsatt nytt og i utvikling og vi ser etter en daglig leder med gründerprofil og medieforståelse som brenner for å bidra til at Pressens hus når sitt fulle potensial.
Daglig leder samarbeider tett med resepsjonist / site manager og byggets partnere. Ansettelsen er ved Institutt for Journalistikk (IJ), som har ansvar for daglig ledelse av Pressens hus. Stillingen rapporterer til styret i Pressens hus og leder for IJ.
Vi tror du lykkes best om du har erfaring med å skape aktivitet gjennom arrangementer, partnerskap, nettverk og events.
Vi ser etter en utpreget lagspiller som liker samarbeid og nettverksarbeid. Du bør ha et strategisk hode, forstår forretningsutvikling og samtidig trives med å jobbe «hands on». Vi tror du er en «gründertype» med utviklingslyst og teft for vekst. Det er en fordel, men ikke et krav, om du er oppdatert på tekniske løsninger knyttet til arrangementer. Det er ønskelig at du har kunnskap om mediebransjen og kompetanse på bruk av sosiale medier.
Vi tror du lykkes best om du har følgende egenskaper og evner:
Du har stor gjennomføringsevne
Du er strukturert og glad i å legge opp systemer og rutiner og følge opp at de fungerer
Du er en nettverksbygger som kan samarbeide på tvers av bransjen, partnere på huset og leverandører
Du har evne til å lede alt fra kreative prosesser til forhandlinger
Du har evne til å skape oppmerksomhet om aktuell tematikk og hendelser
Fleksibel, driftig og samfunnsinteressert
Vi kan tilby:
En sentral rolle i norsk mediebransje
En jobb med mening der visjonen er å bygge opp Pressens hus, som i sin tur skal bidra til å styrke journalistikkens rolle i samfunnet
En variert og innholdsrik stilling som du selv kan være med på å forme og utvikle
Splitter nye, prisbelønte lokaler midt i Oslo sentrum
Gode lønns- og pensjonsbetingelser
Fri pc/Mac, mobil og medieabonnementer
Flott kantine med sunt og variert kosthold
Kontaktinformasjon
Ønsker du å vite mer? Ta gjerne kontakt med rådgivere i FRAM for en uforpliktende prat om stillingen.