Denne gjengen av mennesker ble en gang regnet som de største kommunikasjonstalentene i Norge. Men hva gjør de nå? KOM24 har sjekket!

En gang ble de regnet som landets største kommunikasjonstalenter – hva gjør de nå?

KOM24 har sjekket hva de syv talentene gjør i dag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2012 publiserte Dagens Næringsliv en reportasje der de utpekte syv unge talenter i kommunikasjonsfaget. Med en god blanding av kommunikasjonsarbeid, politisk arbeid og nystartede bedrifter har KOM24 sjekket hva de syv talentene gjør i dag.

Henrik Gustav Faller (36 år)

Jobb i 2012: Akkurat startet i Finn.no

Jobb i 2020: Kommunikasjonsdirektør i Remarkable.

– At denne saken kom ut i 2012 føles ut som en evighet siden, det var utrolig gøy å være med på. Jeg snakker med noen av de som var med i saken, det er en gjeng med bra folk, sier Henrik Gustav Faller til KOM24 i telefonen.

– Hva har du gjort i tiden etter 2012?

– Jeg jobbet som kommunikasjonsrådgiver og- sjef hos Finn.no, før jeg gikk videre i samme type stilling hos Opera Software. Det var en spennende periode med oppkjøp av Opera fra kinesiske eiere.

I 2016 begynte Faller i Remarkable som kommunikasjonsdirektør. Han reflekterer tilbake på fire spennende år.

– Vi var et lite oppstartsselskap med veldig sterk tro på ambisjonene til teknologien og selskapet. Jeg sitter med det øverste kommunikasjonsansvaret i selskapet. Det å være ansvarlig for kommunikasjon i et raskt voksende selskap er veldig spennende. Jeg har fått tatt del i utformingen av kulturen i et lite selskap, forteller han stolt.

Selskapet har på kort tid skalert fra en liten oppstartsbedrift til å bli stor innenfor forbrukerteknologi. De har vokst fra noen få til 140 ansatte.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at «Det å være kritisk og tenke hva man får ut av ting, er noe jeg bruker i møtet med kunder. Jeg er opptatt av at man må tørre å velge bort ting.» hvordan vil du forklare dette i dag?

– I dagens arbeidstilværelse finnes det uendelig av muligheter. Derfor er det viktig å prioritere, tørre å ta kjedelige valg og si nei- det betyr større sjanse for å lykkes i eget arbeid. I Remarkable sier vi ofte at at tjue prosent av det vi gjør gir åtti prosent av verdien. Og åtti prosent av det vi gjør gir tjue prosent av verdien.

Faller tror en god kommunikasjonsrådgiver har en helhetsforståelse, som klarer å se flere sider av en sak. Egne meninger legges til side klarer å vurdere en sak på en god måte.

– Et råd jeg vil gi er å oppsøke andre mennesker og organisasjoner, ta på deg verv. Du bygger helhetsforståelse og skaffer relevant kunnskap og kompetanse. Det er lett å være etterpåklok, men en ting jeg er glad for at jeg har gjort er å hente internasjonal erfaring. Jobb andre steder enn i den kalde norske bobla.

– Det å være ansvarlig for kommunikasjon i et raskt voksende selskap er veldig spennende, sier Henrik Faller

Haakon Dagestad (36)

Jobb i 2012: Stabssjef for Erna Solberg

Jobb i 2020: Kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway

– Hva de andre har fått til i løpet av de siste årene er moro å følge med på. Å bli nevnt i samme sak som så flinke mennesker er jo bare en ære. Også er det mange andre flinke folk som ikke var med på listen, påpeker Haakon Dagestad.

– Da var du stabssjef for Erna Solberg. Hva gjør du nå?

– Nå driver jeg med taxfree og parfymerier på de største flyplassene i Norge. Etter politikken var jeg et par år i First House, før jeg startet i min aktuelle stilling. Her har jeg vært i fem år.

Dagestad sitter i ledelsen og har han bredt ansvar fra intern kommunikasjon, kommersielle beslutninger til å utvikle bærekraft-strategier.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at din eneste ambisjon var få Erna Solberg som statsminister i 2013, du kan jo trygt si at du oppnådde denne ambisjonen. Hva ble oppskriften på valgseier?

– Erna Solberg er flink. Og det er det viktigste. Jobber du med kommunikasjon kommer du langt i å samarbeide med flinke folk. Erna Solberg er en god politiker og statsminister, mener jeg.

Ettersom at Høyre har vært i regjering i to perioder tyder det på at flere er enig med Dagestad. Jobben hans innebar å si nei til alle mulige forespørsler.

– Vi måtte prioritere hva vi sa ja og nei til. Min jobb var å følge strategien fra dag til dag og å være disiplinert. Det er lett å gripe sjanser, være opportunistisk, men har man en plan skal man følge den.

– Hva har du tatt med deg fra din tid som stabssjef?

– Ingenting annet vil noen gang bli hektisk igjen. Jeg har blitt herdet etter å ha vært igjennom et par valgkamper. Det har ikke stormet like mye siden jeg jobbet som stabssjef for statsministerkandidaten under stortingsvalg. Flere telefoner er det ikke mulig å få, humrer Dagestad.

– Hvor mange telefoner var det i løpet av en arbeidsdag?

– Jeg tror jeg hadde 130-140 mediehenvendelser på en dag. Det var noen ekstreme uker, men etter det kan ingenting bli like hektisk for meg. Skal kunne måle samme antall mediehenvendelser som vi fikk da i jobben jeg har nå, blir det snakk om en til to uker.

– Hvilke råd ville du ha gitt til deg selv for åtte år siden?

– Jeg fikk et godt råd fra Erna Solberg; bare gjør godt den jobben du har. Det er det viktigste.

Bilde fra da Haakon Dagestad var pressejef for Erna Solberg.

Christine Eiken Winther (35)

Jobb i 2012: Kommunikasjonsrådgiver i First House

Jobb i 2020: Leder strategi og forretningsstøtte, CB Technology & Digital Channels hos DNB

– Hvordan tenker du tilbake på utnevnelsen Dagens Næringsliv gjorde i 2012?

– Jeg var den eneste jenta av seks menn. Det hadde aldri skjedd i dag! Jeg husker faktisk at jeg kjente på at det var litt rart den gangen. Verden har endret seg i stor grad. Jeg husker også at jeg syns det var veldig gøy å få være med, både for meg og for selskapet jeg jobbet i!

Eiken Winther påpeker at vi som samfunn har blitt mer bevisst på å trekke frem kvinnelige ledere og rollefigurer.

– Vi er langt ifra mål, men flere initiativer har bidratt til at flere kvinner blir sett og bemerket i dag. Når det gjelder mennene som jeg delte utnevnelsen med, så er det ofte vi heier på hverandre gjennom sosiale medier.

– Da var du kommunikasjonsrådgiver i First House, hva gjør du nå?

– I dag leder jeg strategi og forretningsstøtte rundt den digitale kundeopplevelsen for bedriftskunder i Norge og internasjonalt.

Fra å jobbe med kommunikasjon til å jobbe med forretningsutvikling og strategi, jobber Eiken Winther fortsatt en god del med kommunikasjon. Mye av jobben handler om å gjøre kompliserte ting forstått.

– I intervjuet fra 2012 sa du at det er mange fordommer mot pr-bransjen; Er det fortsatt mange fordommer?

– Jeg opplever at det har blitt veldig mye bedre! I DNB jobber nå digitalt salg og markedsføring i samme avdeling, så det skjer spennende glidninger mellom de ulike utvalgene i kommunikasjonsfaget.

– Hvilke råd ville du ha gitt til deg selv for åtte år siden?

– Ikke stress med å gjøre karriere, jeg er fortsatt ung. Bare husk at man har god tid, nyt og ha det gøy underveis og ta de utfordringene som oppstår. Et tips jeg har fulgt er å snakke høyt om hva du vil og hvor du vil, da blir det enklere å få nye muligheter.

Christine Eiken er glad verden har fått en litt bedre kjønnsbalanse siden 2012.

Marius Parmann (35)

Jobb i 2012: Rådgiver i Burson-Marsteller (Nå Burson Cohn & Wolfe)

Jobb i 2020: Byråleder og seniorrådgiver i Storm Communications

– Den gang som nå er det morsomt å bli anerkjent på denne måten. Det har vært gøy å følge gjengen igjennom de åtte årene. Ikke minst å følge nye folk som kommer inn i bransjen. Det fine med denne bransjen at det tiltrekker seg mange ulike, flinke og ambisiøse folk.

– Da jobbet du som rådgiver i Burson-Marsteller. Hva har du gjort siden 2012?

– Jeg kom til Burson-Marsteller i 2010 og var ganske fersk i byrå- og konsulentrollen. Videre gikk reisen til First House for tre år, og et toårig partnerskap med KruseLarsen. For snart tre år siden startet jeg Storm Communications med Petter Stordalen som hovedeier. Byrået bestående av ti rådgivere er spesialisert innenfor selskapskommunikasjon, posisjonering, finansiell kommunikasjon og krisekommunikasjon. - Gjengen vår er dyktige historiefortellere, som hjelper store og små selskaper å fortelle deres historier. Vi liker å si at vi er små, men får til store ting på vegne av kundene.

– Hva er en typisk arbeidsdag for deg?

– Den typiske arbeidsdagen er vanskelig å forklare fordi den så uforutsigbare. Plutselig dukker det opp en problemstilling hos en kunde som gjør at jeg må endre alle planene mine. Muligheten til å skape endring har vært min drivkraft siden karrierestart.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at «Vi har vokst opp med sosiale medier som en naturlig kanal. Eldre rådgivere har vært nødt til å lære seg det i større grad.». Merker du noen forskjell mellom deg og generasjonen under deg?

– De som er yngre i bransjen har nok en fordel slik jeg hadde den gangen. For dem er det naturlig å kommunisere og få nyheter i stadig nye kanaler enn tidligere.

Sammen med gode kollegaer er Parmann godt rigget til å forstå utviklingen og hele tiden være på toppen.

– En tydelig og engasjerende historie er avgjørende å formidle, men kanalene endrer seg. Podkast har på kort tid etablert seg som en viktig kanal. Og nye kanaler som TikTok ble begynnelsen ble sett på som en underholdningskanal. Nå ser vi at det skaper nysgjerrighet blant virksomheter.

– Benytter dere TikTok?

– Vi har kunder som bruker Tik Tok, så naturligvis er vi nysgjerrige på kanalen på denne og andre nye kanaler. Men det går nok noe tid før den finner sin plass. Instagram derimot er en kanal som både store virksomheter, næringslivsledere og politikere bruker som en aktiv kommunikasjonskanal.

– Hvilke råd ville du ha gitt til deg selv for åtte år siden?

– Sørg for å ha det gøy. Fortsett å jobbe hardt. Søk ansvar og vær uredd

Byråleder og seniorrådgiver i Storm Communications, Marius Parmann.

Morten Jørstad (38)

Jobb i 2012: Rådgiver og leder for selskapskommunikasjon i Geelmuyden Kiese (GK)

Jobb i 2020: Partner & Daglig leder i Core Agency.

– Først og fremst syns jeg det er utrolig at det allerede har gått åtte år! Det var naturligvis en veldig hyggelig utmerkelse. Samtidig ga det en fin anledning til å møte noen engasjerte jevnaldrende som virkelig brant for kommunikasjonsfaget, skriver Morten Jørstad.

– Da jobbet du som rådgiver og leder for selskapskommunikasjon i Geelmuyden Kiese. Hva gjør du nå?

– Jeg sluttet som administrerende i GK i starten av 2017. Da hadde jeg også rukket ett år i Stockholm og to år som leder i København. Etter at karantenetiden var over, var det tid for å realisere en ny drøm, nemlig å starte et eget byrå. Nå har Core Agency eksistert i snart tre år, og går kjempebra. I tillegg er jeg veldig aktiv i arbeidet til Zuccarellostiftelsen, og har investert i noen utvalgte oppstartsselskaper som jeg følger tett.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at da du jobbet i Eritrea opplevde du på kroppen hvordan kommunikasjon er nøkkelen til et bedre samfunn, kan du forklare dette nærmere?

– Den globale pandemien er et godt eksempel på dette, forklarer Jørstad.

– Gjennom 2020 har vi sett konsekvensene av tydelig og troverdig kommunikasjon. - I Norge har myndighetene lyktes relativt godt med dette, slik at befolkningen har fulgt de gjeldende råd og pålegg. I andre land, hvor kommunikasjonen har vært inkonsekvent, mangelfull eller misvisende, har det krevd liv og satt hele samfunn tilbake. God kommunikasjon er nøkkelen til å realisere velfunderte planer og strategier. Uten kommunikasjon blir det lite endring.

– Hvilke råd ville du ha gitt til deg selv for åtte år siden?

– Jeg ville nok gjentatt et råd jeg selv fikk tidlig i karrieren; Ta alle sjanser du får på veien, og ikke vær redd for å gjøre feil!

Morten Jørstad mener at god kommunikasjon er nøkkelen til å realisere velfunderte planer og strategier

Stefan Heggelund (36)

Jobb i 2012: Kommunikasjonsrådgiver i Nordic Choice Hotels.

Jobb i 2020: Stortingsrepresentant og klimapolitisk talsperson for Høyre.

– Det var en hyggelig og veldig overraskende utnevnelse som begynner å bli en stund siden nå.

– Da jobbet du med kommunikasjonsrådgiver i Nordic Choice Hotels. Hva gjør du nå?

– Å jobbe hos Nordic Choice Hotels var innholdsrikt og veldig fin arbeidsplass. Nå er jeg stortingsrepresentant for Høyre som klimapolitisk talsperson. Det er noe av det mest givende man kan holde på med, og jeg legger stor verdi i den jobben.

Overgangen fra Nordic Choice Hotels til Stortinget var stor for Heggelund. Sammenlignet med andre arbeidsplasser er Stortinget noe eget.

– Jeg gikk fra å være en som stod bak kulissen, til å være en som står foran. Nå deltar jeg ofte på Dagsnytt 18, ulike debattprogrammer og er mye i avisen. Jeg forhandlet ikke da jeg jobbet i Nordic. Nå er forhandlinger med andre partier og internt med regjeringspartiene en viktig del av hverdagen min.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at «Jeg er opptatt av at man skal gjøre det man synes er gøy, du blir flinkest i det du synes er moro», har du det gøy på jobb?

– Ja, det vil jeg si. Jeg tror alle som sitter på stortinget er idealister, og en blir jo gjerne med i politikken fordi man tror på noe og for å nå egne politiske mål. -Gøy er ikke nødvendigvis det ordet jeg villa ha brukt om hver eneste dag på stortinget, for det kan være ganske tøft. Stortinget og politikk er ikke en søndagsskole. Det er tøffe tilbakemeldinger og forhandlingsmøter kan også være påkjennende.

Likevel ser han på jobben sin som givende.

– Hvilke råd og tips har du til nye ansatte i kommunikasjonsbransjen?

Det er mye forskjellig han kunne ha sagt til seg selv for åtte år siden, og påpeker at hvert eneste år er det femti nye råd som han kunne ha gitt til den yngre versjonen av seg selv.

– Jeg er veldig opptatt av å søke råd hos andre, og snakker mye med eldre mennesker som har holdt på i en lengre periode enn meg. - Vær flink til å søke råd. Ønsker du å jobbe som konsulent kommer du til å forstå kunden bedre og deres hverdag ved å jobbe «in-house».

Stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H).

Anders Berg-Hansen (37)

Jobb i 2012: Prosjektleder i Gambit.

Jobb i 2020: Senior kommunikasjonsrådgiver i Corporate Relations for Statkraft.

– Med flere flinke folk i bransjen, var det ekstra hyggelig at de plukket ut meg. I godt selskap med flinke folk syns jeg det var stas å bli kalt et kommunikasjonstalent.

– Da jobbet du som prosjektleder i Gambit. Hva gjør du nå?

– Nå jobber jeg i Statkraft som senior kommunikasjonsrådgiver. Avdelingen min har ansvar for ekstern og intern kommunikasjon, media og myndighetskontakt. Hovedoppgave er å være rådgiver for konsernsjefen. Jeg er involvert i alt som handler om konsernsjefens kommunikasjon. Det kan være å skrive taler for konferanser konsernsjefen snakker på, forberede, presentasjoner og intervjuer i media eller kommunikasjon internt. - Å være så tett på en toppsjef som har en sentral rolle i norsk nærings- og samfunnsliv, er spennede. Jeg får et godt innblikk i alt som rører seg i at av de store selskapene i Norge. Det er gøy å være ansatt i et selskap som satse alt på fornybar energi. Akkurat nå er Statkraft Europas største produsent av fornybar energi.

Berg-Hansen føler at jobben hans gjør han til en del av løsningen på klimaproblemet.

– Jeg er stolt over å jobbe for en bærekraftig fremtid som også har vært min underliggende motivasjon for å jobbe der. Det gir jobben mening.

– Er klima viktig for deg?

– Ja. Det var en viktig faktor da jeg søkte jobbe hos Statkraft, og er fortsatt viktig i dag. Jeg tror kommunikasjon kan være et sterkt virkemiddel og som kan brukes til noe godt. - En ting er at det høres fint ut å jobbe for noe grønt, men i et langt perspektiv handler det også om jobbsikkerhet og å være en del av fremtiden. Fornybar energi er en bransje som sikkert vil vokse de neste 30 årene. Sånn sett vil det bli mer behov og etterspørsel for det Statkraft driver med.

– Du sa i intervjuet fra 2012 at «Pr-bransjen dreier seg også mye om å følge med på hva som skjer i samfunnet og om å ha et nettverk. Da er det klart at jeg som 29-åring følger med på andre ting enn de som er 20 år eldre.». Hva er dine tanker om dette nå?

– Ting endrer seg raskt, det er klart. Du skal ha ganske dyptgående kunnskap om sosiale medier for å være god. Sammenlignet med i «gamle dager» da det var nyskapende bare å være på Facebook. I dag har mange bedrifter egne ansatte og konsulenter som ikke bare poster innhold, men analyserer, holder daglig oversikt over statistikk og følger med på hvordan omgivelsene endrer seg. - De som er ti år yngre enn meg har nye måter å tenke på og angripe problemer på. Jeg tror den motivasjonen for å bidra med noe er enda sterkere hos generasjonen under meg.

– Hvilke råd ville du ha gitt til deg selv for åtte år siden?

– Aller viktigst er det at du har det bra og trives på jobben. Fokuser på å ha det bra, jeg tror ikke du vil lykkes hvis du skaper kompromisser med egne verdier.

Anders Berg-Hansen har i dag som hovedoppgave å være rådgiver til konsernsjefen i Statkraft.
Powered by Labrador CMS